Według badań aż 85% mózgu dziecka rozwija się w pierwszych pięciu latach życia, czyli między innymi w okresie przedszkolnym. To właśnie na tym etapie tworzą się podstawy do nauki, funkcjonowania w społeczeństwie, pojawia się również chęć odkrywania świata. Doświadczenia dostarczane dziecku w początkowych latach będą wpływały na jego przyszłość. Jak umożliwić maluchowi optymalny rozwój w tym okresie i na co zwrócić uwagę wybierając przedszkole, podpowiada ekspertka – Anna Osiecka, pedagog.
Od urodzenia do 5 roku życia mózg dziecka rozwija się bardziej niż w jakimkolwiek innym momencie życia. W chwili przyjścia na świat ma wielkość około 25% wielkości przeciętnego dorosłego mózgu. W pierwszym roku życia podwaja swoją wielkość, a kiedy dziecko osiąga wiek 3 lat, mózg ma już blisko 80% wielkości dorosłego mózgu. Do czasu osiągnięcia przez malucha 5 roku życia, mózg będzie miał już 90% wielkości mózgu dorosłej osoby.
Pierwsze pięć lat? Najważniejsze!
To w jaki sposób wpłyniemy na rozwój mózgu w tym okresie będzie miało trwały wpływ na zdolność dziecka do uczenia się, odnoszenia sukcesów w szkole i życiu, funkcjonowania w społeczeństwie, a także na umiejętność rozwiązywania problemów i chęć odkrywania świata. Z czego to wynika, wyjaśnia Anna Osiecka, pedagog w przedszkolach sieci KIDS&Co.:
We wczesnym okresie życia powstają w mózgu połączenia odpowiedzialne za tworzenie i rozwijanie umiejętności takich jak motywacja, samoregulacja, rozwiązywanie problemów, komunikacja z otoczeniem. Powstanie tych połączeń jest dużo trudniejsze po przekroczeniu przez dziecko 5 roku życia. Połączenia mózgowe tworzą się codziennie, już od urodzenia, poprzez doświadczanie wywołane zarówno przez pozytywne, jak i negatywne bodźce. Wpływ na tworzenie się wspomnianych połączeń nerwowych mają relacje z rodzicami czy opiekunami, ale też doświadczania pochodzące spoza domowego środowiska. Te codzienne interakcje będą oddziaływały na rozwój pociechy w jej dalszym życiu. Dlatego tak ważne jest zapewnienie maluchowi odpowiednich bodźców i doświadczeń już w pierwszych latach – tłumaczy Anna Osiecka, pedagog i dyrektor regionalny KIDS&Co.
Poza pierwszymi latami spędzonymi w środowisku domowym, pod opieką rodziców i najbliższych, warto umożliwić dziecku również rozwój w innym otoczeniu, na przykład w przedszkolu. Bo do optymalnego stymulowania mózgu potrzebne są bodźce pochodzące z różnorodnych źródeł.
Przedszkole – stymulator rozwoju
Przedszkole uczy niezwykle ważnych umiejętności interpersonalnych, które będą wykorzystywane przez dziecko w późniejszych etapach życia: zapewnia dziecku możliwość uczenia i ćwiczenia podstawowych umiejętności społecznych, emocjonalnych, rozwiązywania problemów i nauki. Dodatkowo, stanowi najważniejsze przygotowanie i wprowadzenie do edukacji w kolejnych latach życia, zaczynając od szkoły podstawowej.
Ekspert wyjaśnia, jakie umiejętności malucha buduje i wzmacnia przedszkole:
· Rozwija poczucie własnej wartości i pewności siebie – pomaga dziecku czuć się dobrze z tym, kim jest i być pewnym zdolności do radzenia sobie z nowymi wyzwaniami.
· Zapewnia dziecku umiejętność uczenia się cierpliwości, otwartości na zmiany, słuchania innych – w skrócie daje solidne podstawy do wszystkich społecznych i emocjonalnych umiejętności, które maluch będzie wykorzystywał w kolejnych latach.
· Daje podstawy do zdobywania umiejętności uczenia się. Pomaga zdobyć podstawową wiedzę o świecie, wspiera naukę pisania, czytania, liczenia.