W związku z tym, że ludzie odpowiadają nie tylko na bodźce fizyczne, pierwotny „fizykalizm” ulega złagodzeniu a „obiektywność” przysługuje także wyobrażeniom, jeżeli ludzie reagują na nie w sposób weryfikowalny przez innych. „Zmysłowymi świadectwami” zjawisk świadomościowych są słowa lub symbole. 0 innych rodzajach „rzeczywistości” wnioskujemy ze słów i symboli, wypowiedzianych lub napisanych. „Fizykalistyczny” świat społeczny Lundberga okazuje się ostatecznie światem słów (czy nawet symboli) jako podstawowymi danymi socjologa. Jakże to jest dalekie od programowych deklaracji, że w tych samych kategoriach należy opisywać człowieka i tłum, papier i wiatr; przy czym wzorem miało być interpretowanie ucieczki papieru przed wiatrem jako zachowania pewnego przedmiotu o określonych własnościach, reagującego na bodziec o określonych własnościach w ramach określonego pola sił (Mokrzycki 1971: 116). Owe pola sił magnetycznych czy grawitacyjnych jeszcze wielokrotnie odegrają swoją „bohaterską” rolę eksplanacyjną ludzkich zachowań wśród współpracowników Lundberga.